آشنایی با مایکروسافت کلاریتی

آیا مایکروسافت کلاریتی (Microsoft clarity) ابزاری قدرتمندتر از گوگل آنالایتیکس است؟

مجید عبداللهی

مجید عبداللهی

مجید عبداللهی، فارغ التحصیلی دکترای مهندسی مواد می باشند و بیش از 10 سال سابقه فعالیتهای مربوط به حوزه ی IT را دارا هستند. ایشان در حوزه های IT و مهندسی مواد با وبلاگ همیاردرس همکاری می کنند.

مدت مدیدی است که ابزار گوگل آنالایتیکس، یکه تاز تحلیل آماری اکثر سایتهای بزرگ دنیا است. یک ابزار قدرتمند در تحلیل رفتار کاربران که امروزه نیاز هر وب سایت رو به پیشرفتی است. با اینحال به تازگی شرکت مایکروسافت از ابزار قدرتمندی با نام Clarity رونمایی کرده که اگر چه هنوز پخته و جا افتاده نیست اما در همین آغاز هم با ایده های جالب، قدرت خود را به رخ گوگل آنالایتیکس کشیده است.

در Microsoft Clarity دقیقاً شما به عنوان مدیر سایت متوجه خواهید شد که کاربران در سایت شما در حال انجام چه کاری هستند!

مایکروسافت کلاریتی رقیب گوگل آنالایتیکس

 

  • تحلیلی که باعث کاهش سرعت سایت نمی شود…

مایکروسافت کلاریتی یک ابزار تحلیل سایت رایگان است که یک گزارش وسیع از نحوه ی تعامل کاربران با یک سایت ارائه می کند. کلاریتی با استفاده از ارائه ی گزارشهای آماری کارآمد از نحوه ی رفتار مختلف کاربران می تواند مدیر یک سایت را از معایب دیداری سایت مطلع کند و به بهبود عملکرد وب سایت کمک قابل توجهی نماید.

مایکروسافت تایید کرده که کلاریتی به هیچ عنوان ارتباطی با تعداد افراد بازدید کننده از سایت ندارد و حتی اگر یک وب سایت در طول روز یک میلیون بازدید کننده هم داشته باشد برای کلاریتی هیچ تفاوتی نمی کند. و هیچ کندی سرعتی در بارگذاری صفحات یک وبسایت اتفاق نمی افتد.

 

  • تحلیل سایت با تاکید بر حفظ امنیت خصوصی کاربران

تحلیل های کلاریتی به 3 ویژگی سطح بالا طبقه بندی می شود:

  • مشاهده ی رفتار کاربر در مدت زمان حضور در یک وب سایت (Session Playback)
  • نقشه های حرارتی (Heatmaps)
  • مشاهده ی کامل گزارشات (Insights dashboard)

ابتدار در مورد Session Playback صحبت کنیم. این خاصیت مهم به مدیران سایت اجازه می دهد صفحاتی که کاربر از آنها بازدید کرده مشاهده کنند و متوجه شوند که دقیقا کاربر روی چه گزینه هایی کلیک کرده است، کجای صفحه حرکت کرده و کجا متوقف شده و در حین پیمایش با نشانگر ماوس، دقیقا چه هنگام و کجا از این صفحه خارج شده است. در پنل مدیریت کلاریتی، قسمتی وجود دارد که جداول زمانی بازدید کاربر را نشان می دهد، که به شکل یک فیلم گزارش کاملی از صفحات مشاهده شده توسط کاربر و قسمتهایی از از صفحه که کاربر با آن تعامل داشته را نشان می دهد.

مشاهده رفتار کاربر در مایکروسافت کلاریتی

 

در پنل گزارشگر کلاریتی که در زیر نشان داده شده، بر اساس فیلتری که مدیر سایت انجام می دهد به بسیاری از داده ها مثل مدت زمان مشاهده از هر قسمت سایت توسط کاربر، تعداد کلیک ها، کشوری که کاربر از آن در حال مشاهده ی سایت است و بسیاری از داده های های دیگر دسترسی خواهد داشت.

Microsoft clarity

 

تعدادی از گزارش های دیگری که مدیر سایت قادر به دستیابی آنهاست در Gif زیر قابل مشاهده است:

  • نقشه ی حرارتی کلاریتی

نقشه حرارتی، یک ویژگی تجزیه و تحلیل در کلاریتی است که نشان می دهد یک بازدید کننده ی سایت در کدام مکان ها کلیک کرده است. این می تواند بسیار مفید باشد زیرا شما به عنوان مدیر یک وب سایت متوجه خواهید شد که کاربر بیشتر روی کدام یک از ناحیه ها در یک صفحه از وب سایت حضور داشته است.

نقشه حرارتی مایکروسافت کلاریتی

به عنوان مثال، اگر اکثر کلیک ها در نزدیکی بالای صفحه و سپس پایین صفحه اتفاق بیفتد، این بدان معناست که کاربران تمایل به خروج زود هنگام و بدون مطالعه را از آن صفحه دارند و شما باید تحلیل کنید که چرا کاربران قصد خروج زود هنگام از آن صفحه را دارند. همچنین کلیک های نزدیک به انتهای یک مقاله به معنای یک خواننده ی علاقمند به آن مقاله است.

جالب است بدانید که Clarity’s heatmap یا همان نقشه حرارتی کلاریتی در آینده نزدیک از گزینه ای برای پیمایش نشانگر ماوس برخوردار خواهد بود و به عبارت دیگر می تواند مسیر یابی رفتار یک کاربر در یک صفحه را نشان دهد.


نقشه حرارتی موبایل در clarity

 

  • پیشخوان کنترل (Insights Dashboard)
این پیشخوان نمای کلی از عملکرد و معیارهای رفتار کاربر را ارائه می دهد. مایکروسافت در این زمینه اینگونه توضیح می دهد:

ما یک گزارش کلی به شما ارائه می کنیم تا یک درک کلی از ترافیک سایت خود بدست آورید. با یک نگاه خواهید دید که چه تعداد کاربر بر روی پیوندهای موجود کلیک می کنند و یا چند نفر برای جستجوی چیزی که به راحتی نمی توانند پیدا کنند ، یک صفحه را بالا و پایین می کنند. همچنین می توانید مواردی مانند اینکه چند خطای همزمان JavaScript در کلاینت های شما اتفاق می افتد یا مدت زمانی که کاربر به طور متوسط ​​در بازدید از سایت شما صرف می کند، مشاهده کنید.


داشبورد مایکروسافت کلاریتی

 

microsoft کلاریتی

  • نتیجه گیری

اگر چه کلاریتی هنوز ابتدای راه بوده و پختگی و برخی از قابلیتهای گوگل آنالایتیکس مانند بررسی میزان فروش راندارد اما فراموش نکنید کلاریتی هنوز یک نوزاد چند روزه است و اگر با همین روند به بلوغ برسد بدون شک دیگر کسی به گوگل آنالایتیکس نیازی نخواهد داشت.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.